Flere sælgere på DBA bliver kontaktet af fup-købere - Dette kan både være via sms, e-mail, WhatsApp eller i beskeddialogen på annoncen.
De falske købere sender et phishinglink som enten ligner DBA eller fragtudbydere (UPS, DAO, GLS eller PostNord). Ens for dem alle er, at du bliver bedt om at oplyse kortoplysninger for at modtage betaling.
Disse sider er forsøg på phishing!
Har du indtastet dine kortoplysninger, skal du straks spærre dit betalingskort hos dit pengeinstitut. Har du oplyst dit MitID skal dette også spærres.
Eksempel på henvendelser fra svindlerne:
"Jeg har allerede betalt for leveringen, og du skal få pengene fra linket. Kureren ringer til dig i morgen."
“Kan du sende mig din e-mailadresse? Jeg betaler for leveringen på hjemmesiden og angiver alle mine kontaktoplysninger der."
Kendetegn - Dette skal du være opmærksom på:
- Dialogen foregår typisk på dansk.
- Ofte forsøger svindleren af få oplyst din mailadresse, så I kan kommunikere udenom DBA - Dermed kan dialogen fortsætte selvom DBA har blokeret svindleren på sitet.
- "Køber" ønsker at få varen leveret med fragtfirma - ex. GLS eller PostNord.
- Der sendes et link, hvor du skal oplyse dine kreditkortoplysninger eller login til DBA
3 gode råd:
- Tjek køberens profil - Er profilen nyoprettet og ikke MitID-valideret skal du være ekstra opmærksom.
- Hold dialogen på DBA - Flyt ikke samtalen til f.eks. e-mail, WhatsApp eller Messenger.
- Oplys aldrig logindata eller kortoplysninger via link.
Modtager du betaling via MobilePay eller kontooverførsel, så tjek at pengene er indsat på din konto, inden du sender varen.
Oplever du forsøg på svindel på DBA, så anmeld det straks til Kundeservice på support@dba.dk eller brug funktionen "Anmelde" direkte i beskeddialogen.
Nedenfor ses forskellige eksemplet på phishingforsøg. Disse beskeder er ikke sendt fra DBA!