Millioner af meddelelser udveksles mellem DBA's brugere hver uge, og langt de fleste er fra reelle brugere. For at sikre, at DBA forbliver en sikker og effektiv markedsplads for alle, har vi disse gode råd.
1. Vær sød og venlig!
Dette gælder ikke kun i den virkelige verden, men bestemt også på DBA.
Det bør være sjovt og problemfrit at bruge DBA, uanset om du er på opdagelse eller leder efter noget specifikt. Vær derfor sød og respektfuld over for andre, og skriv aldrig noget, som du ikke ville sige ansigt til ansigt.
2. Hold det du lover
Ingen bryder sig om aftaler, der ikke overholdes.
For at sikre den bedste oplevelse for alle, er det vigtigt at respektere de aftaler, der indgås - Det skaber tillid og gør handelsprocessen nemmere og mere tilfredsstillende for alle parter!"
3. Husk at svare
Det er god stil.
Ikke at modtage et svar på en besked kan være frustrerende. Derfor opfordrer vi alle sælgere til at svare folk, der sender beskeder angående deres annoncer. Hvis du modtager en masse meddelelser, så markér blot varen som solgt, så snart du har valgt en køber. Så er problemet løst!
4. Brug sund fornuft
De fleste handler heldigvis ærligt, men husk at beskytte dine personlige oplysninger som kreditkort- og CPR-numre.
Hvis et tilbud virker for godt til at være sandt, så vær ekstra opmærksom – især ved dyre varer til meget lave priser. Tjek gerne, hvor længe sælgeren har været på DBA, og hvilke bedømmelser de har fået, for at vurdere troværdigheden.
5. Vær respektfuld over for andre
DBA tolerer ikke chikane eller diskriminering.
På DBA ønsker vi, at alle har en god oplevelse og føler sig trygge. Hvis du modtager beskeder, der er upassende eller krænkende, som f.eks. racistiske kommentarer eller chikane, kan du nemt rapportere dem ved hjælp af knapperne i besked-tråden. På den måde kan vi hjælpe med at sikre, at DBA forbliver et positivt og trygt handelssted for alle.
6. Behold al kommunikation på DBA
Anmodning om at flytte samtalen væk fra DBA? Sig nej tak!
Nogle DBA-brugere kan have uærlige hensigter – og de har masser af tricks i ærmet til at forsøge at narre dig. En velkendt metode består i at sende dig et betalingslink eller noget andet, der fører dig væk fra DBA. Husk – der er ingen gode grunde til, at du skal forlade DBA for at diskutere eller gennemføre et salg.
7. Giv besked, hvis en vare allerede er solgt
Vent ikke!
Hvis din vare er solgt, skal du markere den som solgt med det samme, så du ikke bliver ved med at få flere beskeder, og så køberne ved, at varen ikke længere er til salg. Dette er bedre for både købere og dig selv!
8. Foretag smarte og sikre valg
Brug f.eks. DBA's Fiks færdig til forsendelser og betalinger.
De fleste handler på DBA forløber uproblematisk, men desværre er der folk derude, der ønsker at snyde dig. Derfor har DBA for nylig lanceret en ny tjeneste kaldet Fiks færdig. Når du bruger denne løsning, bliver varen købt via MobilePay/korbetaling og sendes via GLS eller DAO. Sælgeren modtager deres penge, når varen er ankommet sikkert. I øjeblikket er denne mulighed kun tilgængelig for visse kategorier, men det vil snart være muligt at købe og sælge alt på denne måde. Det er både sikkert og simpelt!
9. Udlån ikke din DBA-konto til andre
Dette er faktisk ikke tilladt.
Lad ikke andre sælge eller købe ting via din konto. Hvis nogen ikke har deres egen konto kan dette skyldes, at de er udelukket fra DBA grundet svindel eller en anden form for uønsket aktivitet.
10. DBA er ikke en datingplatform
Der findes masser af apps og platforme til dette formål.
Alle beskeder, du sender på DBA, bør handle om den vare, der sælges. DBA er dedikeret til køb og salg, så private spørgsmål eller kommentarer hører bedre hjemme på platforme som datingapps. Hold fokus på handlen for at sikre en god oplevelse for alle!