Kontakt os

Velkommen

  1. Kundeservice
  2. Fiks færdig
  3. Fiks færdig

Fiks færdig: Problemer med varen - Sælgers vejledning

Fiks ferdig - Selger i DBA.png

 

Hvis der er noget galt med varen, kan køber udskyde betalingen. I denne artikel finder du vigtig information om, hvad du som sælger skal gøre nu, og hvad der videre skal ske.

Når du køber en vare af en anden privatperson, har du som udgangspunkt ingen fortrydelse- eller bytteret. Køber har dog ret til at klage til dig som sælger, hvis varen afviger fra aftalen, og du skal derfor tage stilling til købers reklamation.

Hvis du er køper i handlen, finder du information om, hvad du skal gøre i denne artikel:

  • Fiks færdig: Problemer med varen - Købers vejledning

Har du mistanke om, at varen er blevet beskadiget under transporten?
Hvis varen kan være blevet beskadiget eller forbyttet under transporten, skal køber stoppe betalingen og kontakte DBA med det samme og sende dokumentation, der viser varens skade, samt pakkens emballage og andre relevante oplysninger.

Læs mere om, hvordan du underretter DBA i tilfælde af transportskader, og hvad du skal gøre i tilfælde af andre fragtrelaterede problemer, i artiklen nedenfor.

  • Vejledning ved fragtrelaterede problemer

Hvad skal du som sælger gøre nu?

  • Trin 1: Dialog med køber

    Køber har fået besked på at kontakte dig for at forklare, hvorfor betalingen er blevet forsinket, og for at sende billeder af varerne. Når køberen kontakter dig, skal du svare køberen og tage stilling til klagen. Hvis du ikke hører noget fra køberen, opfordrer vi dig til at kontakte vedkommende.

  • Trin 2: Forsøg at finde en løsning

    Du og køberen har op til ti dage til at blive enige om en løsning på sagen. Det er vigtigt, at I taler sammen i DBAs meddelelsesdialog, så vi kan se, hvad I har skrevet, hvis du får brug for vores hjælp senere.

    Prisnedsættelse

    Hvis I bliver enige om en prisreduktion, kan I dele pengene mellem jer. Det sker via »Vi har fundet en løsning« på statussiden for handlen, som du kan finde via meddelelsesdialogen med køber, eller via Min DBA - Fiks færdig.

    Returnering af varer

    Hvis I er enige om, at varen skal returneres, skal I selv bestille returfragt og aftale, hvem der betaler. Du skal også give os besked om, hvad I har aftalt via "Vi har fundet en løsning" på statussiden. Her vælger du "Anden løsning".

    Hvis I bliver enige om en returnering, vil købsprisen blive refunderet til køber, når varen er returneret og godkendt af dig som sælger.

Hvad gør jeg, hvis vi ikke bliver enige?

Hvis I ikke når til enighed inden for ti dage, kan betalingen stoppes via "Vi har brug for hjælp fra kundeservice" på statussiden, og DBA vil afgøre sagen. Du skal så skrive en forklaring på, hvad der er galt, og vedhæfte al relevant dokumentation. DBA kan afgøre sagen fra det tidspunkt, hvor betalingen er stoppet. Vi vil derefter kontakte dig på den e-mail, der er registreret i handlen, så det er vigtigt, at du tjekker din e-mail.

Særligt om kopivarer og hælervarer
Hvis du har mistanke om, at varen er en kopivare eller stjålet, skal dette som udgangspunkt verificeres af en uafhængig tredjepart. Om nødvendigt vil vi anmode om dokumentation, der beviser ejerskab/ægthed.

Dine forpligtelser som sælger

Når køber registrerer en reklamation, skal du tage stilling til reklamationen i DBAs meddelelsesdialog. Hvis DBA skal afgøre sagen, og dette ikke er sket, kan det være et grundlag for at give køber medhold.

Hvad baserer DBA sin afgørelse på?

Vi træffer en afgørelse på baggrund af følgende oplysninger:

  • Som sælger er du ansvarlig for, at annoncen indeholder korrekte oplysninger om varen, og at indholdet af annoncen er i overensstemmelse med den vare, der er sendt til køber. Dette omfatter annoncens titel, beskrivelse af varen og dens tilstand, billeder af varen, og at andre relevante oplysninger er angivet.

  • Ved brugthandel mellem privatpersoner er der som udgangspunkt ingen fortrydelsesret, bytteret eller åbent køb, og det er derfor vigtigt, at du laver den nødvendige research forud for eventuelle aftaler, der indgås. For dig som sælger betyder det, at du er forpligtet til at besvare eventuelle spørgsmål fra køberen og sikre, at de oplysninger, du deler, er korrekte.

  • Iht. DBAs brugervilkår har vi adgang til beskeddialogen mellem dig og køber, og relevant indhold vil blive taget i betragtning ved behandling af registrerede reklamationer..

  • Når betalingen er stoppet, vil DBA behandle og afgøre sagen løbende. Vi vil da tage stilling til de indsendte oplysninger og dokumentation, og vi vil som udgangspunkt ikke tage hensyn til oplysninger og dokumentation, der er indsendt efterfølgende, medmindre vi beder om det. Du er herefter forpligtet til at opfylde de krav og frister, som DBA stiller.

Praktiske oplysninger

  • Dokumentation

    Parterne er forpligtet til at overholde vores krav til dokumentation i sagen. DBA kan som hovedregel ikke vurdere afvigelser, der ikke kan dokumenteres med foto, video eller tekst, eller som kræver specialiseret viden om varen, medmindre vi modtager dokumentation og/eller en vurdering fra en uafhængig tredjepart. Eksempler på dette er funktionsfejl eller mistanke om, at varen er falsk.

  • Behandlingstid

    Hvis betalingen stoppes, vil DBA behandle og afgøre sagen løbende og kontakte dig hurtigst muligt. Den samlede sagsbehandlingstid kan variere fra sag til sag. Vi kontakter dig på den e-mailadresse, der er registreret på handlen, og al dialog fra DBA vil foregå på denne e-mailadresse.

Vi håber, at dette løses på den bedst mulige måde!
Du kan læse mere om vilkårene for brug af Fiks færdig her.

Med venlig hilsen,
Teamet på DBA

Relaterede artikler

  • Fiks færdig - Sådan fungerer det
  • Fiks færdig – Spørgsmål & Svar
  • Fiks færdig: Problemer med varen - Købers vejledning
  • Handel med privat sælger - Hvilke rettigheder har jeg?
  • Fiks færdig - Problemer med fragt

For virksomheder

DBA Boost Bannerannoncering

DBA

Kontakt DBA Karriere DBA Guide

Privatliv

Privatlivspolitik

Support

Hjælpecenter Tryg handel Brugervilkår Annonceregler

Indholdet er beskyttet i henhold til lov om ophavsret. Regelmæssig, systematisk eller kontinuerlig indsamling, opbevaring, indeksering, distribution og enhver anden form for kompilering af data er ikke tilladt uden udtrykkelig, skriftlig tilladelse fra DBA.

© 2009 - 2025 DBA

En del af Vend
DBA er en del af Vend. Vend er ansvarlig for dine data på denne side. Læs mere