
Hvis varen kan være blevet beskadiget eller forbyttet under transporten, skal betalingen stoppes, og DBA kontaktes med det samme.
Hvis man ikke kontakter DBA og fremlægger den nødvendige dokumentation umiddelbart efter at have opdaget skader eller mangler, der kan være opstået under transporten, risikerer man at miste kravet om erstatning. Det er købers ansvar at kontakte fragtfirmaet ved mistanke om transportskader, da relevante skader og afvigelser skal dokumenteres.
Vigtig information om forsvundne pakker: Hvis pakken ikke er blevet leveret til køber, og du har mistanke om, at den kan være forsvundet under transporten, skal sælger kontakte det relevante fragtfirma inden for 30 dage efter, at pakken er blevet sendt. Læs mere og find kontaktoplysninger til fragtfirmaet her.
Artiklens indhold
Hvis der er mistanke om forsendelsesrelaterede problemer efter at pakken er blevet leveret, skal køber stoppe betalingen via "Der er noget galt med varen" på statussiden for den aktuelle transaktion. Hvis betalingen kun er udskudt, skal den stoppes helt via "Vi har brug for hjælp fra kundeservice" på samme statusside.
Når betalingen er stoppet, skal du forklare, hvad der er sket. Du kan finde en detaljeret beskrivelse af, hvilken dokumentation og information du skal dele med DBA i det separate afsnit nedenfor.
Hvis betalingen allerede er stoppet, og dette er synligt på statussiden, og du har været i kontakt med DBA og fået bekræftet, at de nødvendige oplysninger er modtaget, kan du se bort fra oplysningerne ovenfor og vente på, at vi kontakter dig.
Hvis der er mistanke om, at varen er blevet beskadiget under transporten, skal betalingen stoppes, og DBA skal straks underrettes. Dette er købers pligt og ansvar. Grunden til dette er, at de skader, der er sket, samt varens emballage skal dokumenteres med gode fotos og/eller video.
-
Når en skade opdages, skal der tages billeder og/eller video, som viser skaden og varens emballage. Tag billeder, der viser det fulde omfang af skaden, og sørg for, at al emballage bliver fotograferet. Du skal medtage dette, når du underretter DBA:
Opplysninger
- Forsendelsesnummer
- Beskrivelse af beskadiget (eller manglende) indhold
- Er der tape fra fragtfirmaet på pakken?
- Er der dele af varen, som ikke er beskadiget eller mangler?
Dokumentation
- Billeder af alle overflader på pakken
- Billeder af beskadiget indhold
- Forsendelsesetiketten skal være synlig og læsbar på mindst et af billederne
- Værdi af beskadiget/manglende indhold, hvis tilgængelig
-
Selv om varen ser ud til at være dårligt emballeret, skal sagen stadig rapporteres til DBA med de oplysninger og den dokumentation, der er forklaret ovenfor. Vi sørger for, at sagen bliver vurderet af fragtfirmaet, og de er ansvarlige for at afgøre, om der er grundlag for at udbetale erstatning på baggrund af, hvordan varen er pakket, og hvilken type vare der er sendt.
Som hovedregel kan DBA ikke afgøre sagen, før køber har sendt al nødvendig dokumentation, og fragtfirmaet har vurderet skaden og emballagen, af hensyn til parternes krav på korrekt og neutral sagsbehandling. I tilfælde, hvor køber undlader at underrette DBA eller undlader at sende de nødvendige oplysninger og dokumentation, kan det resultere i, at pengene udbetales til sælger på trods af den skade, der er sket.
-
Når DBA er blevet underrettet i overensstemmelse med instruktionerne i denne artikel, sørger DBA for, at fragtfirmaet vurderer og træffer en afgørelse i sagen. Når de har behandlet sagen og truffet en afgørelse, kontakter vi dig med yderligere oplysninger om udfaldet og en eventuel kompensation i henhold til vores og fragtfirmaets vilkår.
Hvis varen ikke opfylder fragtfirmaets krav til korrekt indpakning/forsendelse, afvises reklamationen, og køber har ret til at få refunderet købsprisen. I sådanne tilfælde har sælger ret til at få varen returneret, forudsat at varen er sikker at sende, og at sælger dækker returomkostningerne og eventuelle omkostninger til sikker indpakning og forsendelse.
Hvis køber har modtaget den forkerte vare, og sælger har sendt den rigtige, kan der være tale om en forveksling fra fragtfirmaets side. I et sådant tilfælde skal DBA straks underrettes. Det er købers pligt og ansvar, og sælger vil blive involveret, hvis pakken skal opspores, og der er brug for oplysninger om pakkens emballage og en detaljeret beskrivelse af indholdet.
-
Hvis det viser sig, at de modtagne varer ikke er sendt fra sælgeren, skal der tages billeder af alle sider af pakken, så man tydeligt kan se emballagen, samt af den forsendelseslabel, der er påsat pakken. Vi har også brug for at vide, om fragtfirmaets tape sidder på pakken. Hvis pakken er åbnet, før du opdager, at der er sket en fejl, har vi også brug for dokumentation for pakkens indhold. Alle oplysninger og al dokumentation skal sendes til DBA.
-
Når DBA er blevet underrettet i overensstemmelse med instruktionerne i denne artikel, sørger DBA for, at fragtfirmaet foretager de nødvendige undersøgelser. Hvis forvekslingen er sket under transporten, vil de indlede en søgning efter den rigtige pakke og hjælpe med at få den forkerte pakke sendt til den rigtige modtager.
Hvis det ikke lykkes at finde den rigtige pakke, informerer de os i DBA, og vi kontakter jer derefter med yderligere oplysninger om udfaldet og kompensation i overensstemmelse med våre og fragtfirmaets vilkår og betingelser.
Hvis køberen ikke har modtaget pakken, skal sælgeren oprette en sag hos fragtfirmaet hurtigst muligt og senest 30 dage efter, at pakken blev sendt.
For at fragtfirmaet kan undersøge sagen, har de brug for en god beskrivelse af pakkens emballage og indpakning samt pakkens indhold. Dette skal sendes til fragtfirmaet, når en sag åbnes, gerne sammen med fotos af pakken, hvis de findes.
-
Hvis pakken ikke er kommet frem inden for den normale leveringstid, skal sælger kontakte fragtfirmaet hurtigst muligt og senest 30 dage efter, at pakken er afsendt. De vil så foretage de nødvendige undersøgelser og iværksætte en eftersøgning for at forsøge at finde pakken og få den leveret som aftalt.
-
Sælgeren skal straks kontakte det korrekte fragtfirma via nedenstående link:
DAO: https://dao.as/kontakt-dao/
GLS: https://gls-group.eu/DK/da/kundeservice-privat/
-
Fragtfirmaet foretager de nødvendige undersøgelser, og hvis forvekslingen er sket under transporten, indleder de en søgning efter den rigtige pakke med det formål at lokalisere pakken og levere den til modtageren.
Hvis det ikke lykkes at finde pakken, vil de informere os i DBA, og vi vil derefter kontakte jer med yderligere oplysninger om udfaldet og kompensation i overensstemmelse med våre og fragtfirmaets vilkår og betingelser.
Vi behandler sager løbende, og når DBA har underrettet fragtfirmaet på grund af mistanke om transportskade, eller sælger kontakter fragtfirmaet på grund af mistanke om, at pakken er forsvundet, foretager de de nødvendige undersøgelser. Når sagen er afsluttet, kontakter DBA dig hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at behandlingstiden kan variere fra sag til sag.
Du kan læse mere om vilkårene for brug af Fiks færdig her.