På denne side finder du ofte stillede spørgsmål om Fiks færdig. Se indholdsoversigten nedenfor og klik på det relevante emne, eller rul ned på siden. Vær opmærksom på, at der er nogle oplysninger, der er specifikke for køberen, og nogle oplysninger, der er specifikke for sælgeren. Se separate afsnit om, hvad du skal gøre i tilfælde af forsendelsesrelaterede problemer, og når der er noget galt med varen.
Artiklens indhold
Spørgsmål og information om forsendelse
Krav til emballering
Forsendelsesrelaterede problemer
Hvordan kontakter jeg fragtfirmaet?
Betalingsrelaterede spørgsmål
Generelle spørgsmål om brug af Fiks færdig
Hvad er Tillit forsikring?
Der er noget galt med varen
Køber har stoppet betalingen
Vi har fundet en løsning
Vilkår for brug af Fiks færdig
Spørgsmål og information om forsendelse
Generelle spørgsmål og information om, hvad du skal gøre i tilfælde af forsendelsesrelaterede problemer
Hvad koster forsendelse?
Omkostningerne ved forsendelse vil afhænge af, hvilken pakkestørrelse du vælger, og hvilket firma pakken sendes med. Her er valgmulighederne.
Ekstra lille
GLS: kr. 34.99
DAO: kr. 29.99
Vægt: Op til 1 kg
Længde: 80 cm
Længde + omkreds: 240 cm
Lille
GLS: kr. 39.99
DAO: kr. 39.99
Vægt: Op til 5 kg
Længde: 80 cm
Længde + omkreds: 240 cm
Mellem
GLS: kr. 65
DAO: kr. 65
Vægt: Op til 10 kg
Længde: 80 cm
Længde + omkreds: 240 cm
Stor
GLS: kr. 80
Vægt: Op til 20 kg
Længde: 80
Længde + omkreds: 240 cm
Kun for GLS!
Hvordan beregner du omkredsen?
Når du skal beregne pakkens samlede mål (omkreds), kan du gøre det sådan her:
- Mål de to korteste sider af pakken (bredden og højden).
- Læg de to mål sammen, og gang resultatet med 2.
- Tilføj pakkens længste side (længden) til det samlede resultat.
Formel: Omkreds = (bredde+højde)⋅2+længde
Eksempel:
Hvis din pakke er 20 cm bred, 10 cm høj og 60 cm lang, beregner du det sådan:
(20+10)⋅2+60=120cm
Pakkens samlede mål (omkreds) er altså 120 cm.
Er pakken forsikret?
Pakken og dens indhold er forsikret, men forsikringssummen kan variere i henhold til fragtfirmaernes vilkår og betingelser. Pakken er dog ikke forsikret for tyveri eller skader, der opstår, før pakken er registreret som afhentet, eller efter at den er registreret som leveret.
For DAO gælder:
Med DAO dækker forsikringen op til kr. 2.500.
For GLS gælder:
Med GLS dækker forsikringen op til kr. 4.500.
Skal køberen betale for fragt?
Ja. Når du bruger Fiks færdig, er det køberen, der betaler for forsendelse, men sælgeren kan vælge at betale fragten for køberen, når annoncen offentliggøres. I så fald betaler køberen ikke for fragten, men forsendelsesomkostningerne trækkes fra betalingen til sælgeren.
Hvor lang tid tager forsendelsen?
Leveringstiden vil variere afhængigt af, hvor i landet pakken sendes fra, og hvor den skal hen. Det tager normalt 2-5 dage fra det tidspunkt, hvor pakken sendes.
Bemærk venligst: Hvis pakken ikke kommer frem inden for rimelig tid, er det vigtigt, at afsenderen kontakter fragtfirmaet inden for 30 dage efter, at pakken blev sendt..
Hvad sker der, hvis jeg ikke henter min pakke fra pakkeshoppen inden afhentningsfristen? Vil pakken blive returneret til sælgeren?
Når din pakke ankommer til pakkeshoppen, vil du have ti dage til at hente den. Sælgeren kan ikke booke en returnering i denne periode. Hvis din pakke ikke er hentet før da, vil varen automatisk blive returneret til sælgeren. Køberen vil blive opkrævet for transaktionen, og sælgeren vil få udbetalt sine penge. Hvis varen returneres fordi den ikke er blevet afhentet rettidigt og går tabt undervejs, og hvis sælgeren allerede har modtaget pengene for varen, vil sælgeren ikke være berettiget til kompensation for den forsvundne vare.
Hvad sker der, hvis pakken returneres på grund af en forkert/ufuldstændig adresse?
Hvis varen returneres til sælgeren, fordi køberen har registreret en ufuldstændig eller forkert adresse, eller noget andet fra køberens side, der gør, at pakken ikke kan leveres, vil køberen blive opkrævet for transaktionen, og pengene vil blive udbetalt til sælgeren.
Særlig information til dig som køber
Hvad er forskellen på "Køb nu" og "Giv bud"?
"Giv bud"
Hvis du vælger "Giv bud", kan du indtaste den købspris, du ønsker at betale for varen. Sælgeren vil derefter modtage en anmodning, som sælgeren skal acceptere eller afvise. Hvis sælgeren ikke foretager sig noget inden for 48 timer, trækkes buddet tilbage, og de reserverede penge stilles til rådighed på din konto.
"Køb nu"
Hvis sælgeren har aktiveret muligheden "Køb nu" i sin annonce, kan du sikre dig varen til den annoncerede pris, og din anmodning bliver automatisk godkendt. Sælgeren får tilsendt praktiske oplysninger om, hvordan pakken skal sendes.
Særlige oplysninger til dig som sælger
Hvordan sender jeg en pakke med Fiks færdig?
Hvordan pakken sendes, afhænger af den pakkestørrelse, du har valgt, samt hvilket fragtfirma pakken sendes med. Når sælgeren har valgt en køber, føres sælgeren gennem en proces, hvor de udfylder deres adresse, og hvornår pakken skal sendes. Køberen har allerede indtastet sine oplysninger, så sælgeren behøver ikke at bekymre sig om det. Varen skal pakkes forsvarligt ind i en passende emballage.
Alle oplysninger om forsendelse kan findes på handlens statusside via Min DBA -> Fiks færdig.
Jeg har bestilt den forkerte pakkestørrelse. Hvad skal jeg gøre?
Hvis har valgt den forkerte pakkestørrelse i din annonce, kan du gå ind og ændre dette, så længe du endnu ikke er begyndt at modtage købsanmodninger.
Men hvis du allerede har accepteret en købsanmodning, kan pakkestørrelsen ikke ændres. I så fald skal du kontakte køberen og fortælle det, derefter annullere handlen og oprette en ny annonce med den korrekte pakkestørrelse. Køberen skal derefter indsende en ny købsanmodning.
Som sælger kan du annullere handlen via Min DBA -> Fiks færdig. Klik på den pågældende handel og "Annuller" i nederste højre hjørne.
Min pakke blev aldrig leveret til køberen. Hvad skal jeg gøre?
Hvis din pakke ikke er blevet leveret til køberen, inden for 30 dage, skal du som afsender kontakte fragtleverandøren, så de kan undersøge yderligere.
GLS: https://gls-group.com/DK/da/kundeservice-privat/
DAO: https://dao.as/kontakt-dao
Hvis det viser sig, at pakken er gået tabt i posten, vil forsikringsselskabet åbne en kompensationssag.
Krav til emballering
For at undgå skader på det, du sender, er det vigtigt med god emballage. Din pakke vil blive sendt sammen med andre tungere pakker og vil blive håndteret af maskiner, ligesom bagagebåndet i en lufthavn.
Korrekt indpakning mindsker risikoen for skader og forsinkelser og er også en forudsætning for at få erstatning i tilfælde af skader. Sælgeren er ansvarlig for at sikre, at forsendelsens indhold er pakket korrekt. Tungt indhold kræver stiv og robust yderemballage
Enkel huskeliste - Sådan pakker du
- Brug en papkasse, der er lidt større end den vare, du sender.
- Pak varen ind i bobleplast eller avispapir
- Læg bobleplast og avispapir over, under og på siderne af varen
- Tjek, at indholdet ikke bevæger sig, når du ryster pakken
- Luk pakken tæt med ordentlig pakketape
Det er også vigtigt at have produktets indpakning og emballage i tankerne, når du som sælger vælger, hvilken pakkestørrelse du vil sende pakken med. Du kan læse vores tips til valg af pakkestørrelse her.
Forsendelsesrelaterede problemer
Information om, hvad du skal gøre, hvis der er opstået problemer i forbindelse med forsendelsen.
Vi har mistanke om, at pakken er forsvundet. Hvad skal vi gøre?
Hvis din pakke ikke er blevet leveret til køberen, inden for 30 dage, skal du som afsender (sælger) kontakte fragtleverandøren, så de kan undersøge yderligere.
GLS: https://gls-group.com/DK/da/kundeservice-privat/
DAO: https://dao.as/kontakt-dao
Hvis det viser sig, at pakken er gået tabt i posten, vil forsikringsselskabet åbne en kompensationssag.
Pakken er blevet beskadiget under forsendelsen. Hvad skal vi gøre?
Hvis pakken er beskadiget under forsendelsen, skal betalingen standses, og DBA skal underrettes med de nødvendige oplysninger samt dokumentation, der viser skaden og pakkens emballage. Dette er modtagerens (købers) ansvar. Du skal medtage dette, når du underretter DBA:
Opplysninger
- Forsendelsesnummer
- Beskrivelse af beskadiget (eller manglende) indhold
- Er der tape fra fragtfirmaet på pakken?
- Er der dele af varen, som ikke er beskadiget eller mangler?
Dokumentation
- Billeder af alle overflader på pakken
- Billeder af beskadiget indhold
- Forsendelsesetiketten skal være synlig og læsbar på mindst et af billederne
- Værdi af beskadiget/manglende indhold, hvis tilgængelig
Pakken er blevet forbyttet under forsendelsen. Hvad skal vi gøre?
Hvis der er mistanke om, at pakken er blevet forbyttet under forsendelsen, skal betalingen standses, og DBA skal underrettes med de nødvendige oplysninger samt dokumentation, der viser pakken, dens emballage og pakkens forsendelsesetiket. Dette er modtagerens (købers) ansvar.
Hvordan kontakter jeg fragtfirmaet?
For forsendelsesrelaterede spørgsmål, eller hvis du har mistanke om, at en pakke er forsvundet, skal du kontakte forsendelsesfirmaet via nedenstående link:
GLS: https://gls-group.com/DK/da/kundeservice-privat/
DAO: https://dao.as/kontakt-dao
Betalingsrelaterede spørgsmål
Hvis du er køber
Hvad er Tryg betaling?
Dette er et gebyr som køber betaler, der sikrer, at dine penge tilbageholdes, indtil du har modtaget din vare og kontrolleret, at alt er i orden. Det nøjagtige gebyr vil variere afhængigt af prisen på varen.
Skal jeg bruge Tryg betaling?
Ja. Dette gebyr er en del af Fiks færdig-løsningen.
Skal jeg betale prisen som står i annoncen?
Nej. Du kan tilbyde en anden pris end hvad der er angivet i annoncen. Det er så op til sælgeren, om vedkommende ønsker at acceptere dit tilbud eller ej. Du kan ændre prisen ved at redigere varens pris når du sender anmodningen.
Jeg sendte en købsanmodning, men blev ikke valgt til at købe varen. Hvorfor skete det?
Sælgere modtager normalt flere henvendelser, og de kan vælge, hvem de ønsker at sælge til. Sælgeren vælger måske en anden, fordi vedkommende sendte sin købsanmodning før dig, eller fordi vedkommende tilbød at betale en højere pris.
Jeg blev ikke valgt som køber. Hvordan får jeg mine penge tilbage?
De penge, der er reserveret til transaktionen, vil straks blive frigivet på din konto, hvis din købsanmodning bliver afvist. Det samme gælder, hvis din anmodning hverken accepteres eller afvises inden for 48 timer.
Hvad er Adyen?
Adyen er navnet på en betalingsløsning, der anvendes af DBA. Her opbevares pengene sikkert, før de frigives fra køberen til sælgeren. Når du bliver betalt for din handel, vil du se, at pengene kommer fra Adyen N.V. i din netbank.
Hvornår bliver pengene trukket fra min konto, hvis jeg betaler med MobilePay eller kredit-/betalingskort?
Når du foretager en købsanmodning, vil pengene blive reserveret på din konto indtil sælgeren accepterer din anmodning. Pengene opbevares sikkert af DBA hos Adyen, indtil du modtager din pakke. Pengene udbetales derefter til sælgeren 24 timer efter at du har modtaget din pakke. .
Hvis du er sælger
Hvornår modtager jeg mine penge?
Når din vare er leveret, vil køberen have 24 timer til at kontrollere, at alt er i orden. Pengene vil så blive udbetalt til sælgeren. Du kan se en anslået betalingsdato ved at gå til Min DBA og derefter Fiks færdig.
Det vil normalt tage 2–5 hverdage før pengene er synlige på din konto. Derfor kan det godt tage lidt længere tid, før pengene går ind, hvis transaktionen er gennemført i weekenden
Hvor bliver mine penge tilbageholdt, før de udbetales til mig?
DBA opbevarer pengene hos en tredjepart, kaldet Adyen, indtil vi ved, at transaktionen er gennemført sikkert, og at alt er i orden med den solgte vare. Dette gør tingene mere sikre for både køber og sælger, hvis noget går galt.
Generelle spørgsmål om brug af Fiks færdig
Oplysninger relateret til brug af tjenesten
Hvis du er køber
Jeg sendte en købsanmodning, men blev ikke valgt til at købe varen. Hvorfor skete det?
Sælgere modtager normalt flere henvendelser, og de kan vælge, hvem de ønsker at sælge til. Sælgeren vælger måske en anden, fordi vedkommende sendte sin købsanmodning før dig, eller fordi vedkommende tilbød at betale en højere pris.
De penge, der er reserveret til transaktionen, vil straks blive frigivet på din konto, hvis din købsanmodning bliver afvist. Det samme gælder, hvis din anmodning hverken accepteres eller afvises inden for 48 timer.
Kan jeg trække min købsanmodning tilbage?
Du kan når som helst trække din købsanmodning tilbage, så længe sælgeren ikke har accepteret den.
Du kan gøre dette ved at gå til Min DBA, Fiks færdig og derefter klikke på den pågældende annonce.
Hvis du går til bunden af siden, vil du se punktet Fortryd anmodning.
Hvis du klikker på Fortryd anmodning, annullerer du din købsanmodning, og du vil få det betalte beløb refunderet.
Hvor kan jeg se status på min handel?
Hvis du ønsker at administrere et bud, se din hentekode, eller kontrollere status for en levering eller betaling, kan du gå til Min DBA og derefter Fiks færdig.
Hvad er Tillit forsikring?
Når du afgiver et bud hos Fiks færdig, har du mulighed for at købe en tillægsforsikring hos Tillit. Du kan vælge mellem en fragtforsikring, som giver dig udvidet dækning ved eventuelle fragtrelaterede problemer, og en garantiforsikring, som dækker skjulte fejl og mangler i henhold til forsikringsbetingelserne.
Hvis du er sælger
Jeg har bestilt den forkerte pakkestørrelse. Hvad skal jeg gøre?
Hvis har valgt den forkerte pakkestørrelse i din annonce, kan du gå ind og ændre dette, så længe du endnu ikke er begyndt at modtage købsanmodninger.
Men hvis du allerede har accepteret en købsanmodning, kan pakkestørrelsen ikke ændres. I så fald skal du kontakte køberen og fortælle det, derefter annullere handlen og oprette en ny annonce med den korrekte pakkestørrelse. Køberen skal derefter indsende en ny købsanmodning.
Som sælger kan du annullere handlen via Min DBA -> Fiks færdig. Klik på den pågældende handel og "Annuller" i nederste højre hjørne.
Kan jeg sælge alt fra Fiks færdig?
Nej. Der er fire forskellige pakkestørrelser med Fiks færdig og den største pakke går op til 20 kg, 80 cm i længden og en omkreds på 240 cm. Det betyder, at større varer såsom køleskabe, vaskemaskiner, sofaer, senge og andre voluminøse møbler ikke kan sælges ved hjælp af Fiks færdig. Her anbefaler vi at man mødes personligt.
Af indlysende grunde kan dyr heller ikke sendes via Fiks færdig.
Kan jeg bruge Fiks færdig på den samme annonce flere gange?
Nej, du kan kun bruge Fiks færdig én gang pr annonce. Når du har accepteret et tilbud, vil 'Køb med Fiks færdig' knappen forsvinde fra annoncen. Hvis du ønsker at sælge flere varer ved hjælp af Fiks færdig, skal du oprette en ny annonce. Der vil blive genereret en unik kode/fragtlabel til din annonce ved bestilling. Denne kode/label gælder kun for én pakke.
Hvor kan jeg se status på min handel?
Hvis du ønsker at administrere et bud, se din hentekode, eller kontrollere status for en levering eller betaling, kan du gå til Min DBA og derefter Fiks færdig.
Funktionalitet, der kan hjælpe dig med at sælge dit produkt hurtigere
"Betal fragten for køberen"
Hvis du vælger at sætte kryds ved denne mulighed, skal potentielle købere ikke betale fragt, da fragtgebyret trækkes fra den købspris, der betales til dig. Du vil derefter få udbetalt den aftalte købspris minus forsendelsesomkostningerne for den pakkestørrelse, du har valgt.
"Sælg til den annoncerede pris med Køb nu"
I øjeblikket kun tilgængelig for sælgere, der allerede har solgt en vare via Fiks færdig.
Hvis du vælger at markere denne mulighed, kan potentielle købere vælge, om de vil købe varen til den annoncerede pris, eller om de vil afgive et tilbud, som du skal acceptere.
Hvis en køber vælger at benytte sig af muligheden for at købe varen til den annoncerede pris via »Køb nu«, bliver købsanmodningen automatisk accepteret, og du får besked om, hvordan du skal sende varen.
Der er noget galt med varen
Hvis du er køber
Varen er ikke som beskrevet i annoncen. Hvad skal jeg gøre?
Når du har modtaget din pakke, vil du have 24 timer til at stoppe betalingen. Du kan gøre dette via den side, der viser status for dit køb. Du kan finde denne side på oversigten over alle dine transaktioner på DBA. Klik på Min DBA og derefter Fiks færdig.
Da handlen er en aftale mellem køber og sælger, er det først og fremmest op til parterne at finde en løsning. Køber skal derfor tage billeder og/eller videoer af varen og dens emballage og forklare, hvad der er galt, og sælger skal tage stilling til købers reklamation.
Læs mere om dine forpligtelser som køber her: Problemer med varen - Købers vejledning
Hvis I ikke finder en løsning, kan betalingen stoppes via "Vi har brug for hjælp fra kundeservice", og DBA vil afgøre sagen. Når betalingen stoppes, skal der skrives en forklaring på, hvad der er galt, og al relevant dokumentation skal vedlægges. Som hovedregel tager vi ikke hensyn til indsendte oplysninger eller dokumentation, medmindre vi beder om det. I så fald er du forpligtet til at opfylde de krav og frister, som DBA stiller.
Pakken er blevet beskadiget under forsendelsen. Hvad skal vi gøre?
Hvis pakken er beskadiget under forsendelsen, skal betalingen standses, og DBA skal underrettes med de nødvendige oplysninger samt dokumentation, der viser skaden og pakkens emballage. Dette er modtagerens (købers) ansvar. Du skal medtage dette, når du underretter DBA:
Opplysninger
- Forsendelsesnummer
- Beskrivelse af beskadiget (eller manglende) indhold
- Er der tape fra fragtfirmaet på pakken?
- Er der dele af varen, som ikke er beskadiget eller mangler?
Dokumentation
- Billeder af alle overflader på pakken
- Billeder af beskadiget indhold
- Forsendelsesetiketten skal være synlig og læsbar på mindst et af billederne
- Værdi af beskadiget/manglende indhold, hvis tilgængelig
Min vare passer ikke, og jeg ønsker at returnere den. Kan jeg det?
Nej. DBA tilbyder ingen returmulighed, fordi vi ikke er en almindelig webshop. Vi er en markedsplads, der muliggør handel mellem privatpersoner. Det samlede beløb for varen vil derfor blive betalt til sælgeren som normalt. Du kan altid kontakte sælgeren direkte for at se, om de vil lade dig returnere varen på en anden måde.
Køber har stoppet betalingen
Hvis du er sælger
Køberen har stoppet betalingen. Hvad sker der nu?
Når køberen har modtaget pakken, har han/hun 24 timer til at udskyde betalingen, hvis der er noget galt med varen, eller den ikke er som beskrevet i annoncen. Hvis dette sker, bedes køber kontakte dig for at forklare, hvad der er sket, og sende billeder/video af varen.
Da handlen er en aftale mellem køber og sælger, er det i i første omgang op til parterne at finde en løsning. Køber skal derfor tage billeder og/eller video af varen og dens emballage og forklare, hvad der er galt, og sælger skal tage stilling til købers reklamation.
Læs mere om dine pligter som sælger her: Fiks færdig: Problemer med varen - Sælgers vejledning
Hvis I ikke finder en løsning, kan betalingen stoppes via "Vi har brug for hjælp fra kundeservice", og DBA vil afgøre sagen. Når betalingen stoppes, skal der skrives en forklaring på, hvad der er galt, og al relevant dokumentation skal vedlægges. Som hovedregel tager vi ikke hensyn til indsendte oplysninger eller dokumentation, medmindre vi beder om det. I så fald er du forpligtet til at opfylde de krav og frister, som DBA stiller.
Pakken er blevet beskadiget under forsendelsen. Hvad skal vi gøre?
Hvis pakken er beskadiget under forsendelsen, skal betalingen standses, og DBA skal underrettes med de nødvendige oplysninger samt dokumentation, der viser skaden og pakkens emballage. Dette er modtagerens (købers) ansvar. Du skal medtage dette, når du underretter DBA:
Opplysninger
- Forsendelsesnummer
- Beskrivelse af beskadiget (eller manglende) indhold
- Er der tape fra fragtfirmaet på pakken?
- Er der dele af varen, som ikke er beskadiget eller mangler?
Dokumentation
- Billeder af alle overflader på pakken
- Billeder af beskadiget indhold
- Forsendelsesetiketten skal være synlig og læsbar på mindst et af billederne
- Værdi af beskadiget/manglende indhold, hvis tilgængelig
Vi har fundet en løsning
Information om, hvad du skal gøre, hvis i er blevet enige om en løsning
Vi er blevet enige om, at varen skal returneres. Hvad skal vi gøre?
Hvis I er enige om, at varen skal returneres, skal I selv bestille returfragt og aftale, hvem der betaler. Varen skal returneres med sporing.
Desuden skal du fortælle os, hvad I har aftalt via »Vi har fundet en løsning« på statussiden. Her vælger du "Anden løsning". Vedhæft oplysninger om, hvad I har aftalt, og sporingsnummeret på returforsendelsen.
Du kan finde statussiden for handlen ved at gå til Min DBA -> Fiks færdig.
Hvis du accepterer at returnere varen, vil købsprisen blive refunderet til køberen, når varen er returneret og godkendt af sælgeren.
Vi har aftalt, at pengene skal fordeles
Hvis I er enige om, at pengene i handlen skal fordeles eller udbetales til en af jer, sker det via "Vi har fundet en løsning" på status-siden for handlen. Her kan du foreslå en fordeling af pengene eller udbetale pengene fuldt ud til køber eller sælger.
Du kan finde statussiden for handlen ved at gå til Min DBA -> Fiks færdig.
Hvis pengene skal fordeles, sendes der en anmodning til den anden part i transaktionen, som skal accepteres. Hvis anmodningen ikke accepteres, vil pengene automatisk blive udbetalt til sælger, når 10-dages perioden er udløbet. Det er derfor vigtigt, at køber stopper betalingen permanent, hvis sælger ikke accepterer løsningen, eller I af andre grunde ikke når til enighed.
Vilkår for brug af Fiks færdig
Du kan finde vilkårene for brug af Fiks færdig: Brugervilkår for Fiks færdig