Kontakt os

Velkommen

  1. Kundeservice
  2. Fiks færdig
  3. Fiks færdig

Fiks færdig: Problemer med varen - Købers vejledning

Fiks ferdig - Kjøper i DBA.png

 

Hvis der er noget galt med varen, er det vigtigt, at du som køber udskyder betalingen og følger anvisningerne i denne artikel. Herunder finder du vigtig information om, hvad du skal gøre nu, og hvad der videre skal ske.

Når du køber en vare af en anden privatperson, har du som udgangspunkt ingen fortrydelse- eller bytteret. Du kan klage over varen, hvis den afviger fra det, der er annonceret, eller fra det, du har aftalt. Du kan ikke returnere varen, medmindre dette er aftalt med sælger eller besluttet af DBA.

Hvis du er sælger i handlen, finder du information om, hvad du skal gøre i denne artikel:

  • Fiks færdig: Problemer med varen - Sælgers vejledning

Har du mistanke om, at varen er blevet beskadiget under transporten?
Hvis varen kan være blevet beskadiget eller forbyttet under transporten, skal betalingen stoppes, og DBA kontaktes med det samme.

Læs mere om, hvordan du underretter DBA i tilfælde af transportskader, og hvad du skal gøre i tilfælde af andre fragtrelaterede problemer, i artiklen nedenfor.

  • Vejledning ved fragtrelaterede problemer

Hvad skal du gøre nu som køber?

  • Trin 1: Kontakt sælgeren, og send billeder af problemet

    Du skal nu tage billeder og/eller video af varen og emballagen, sende dem til sælgeren og forklare, hvad der er galt. Vi har givet sælgeren besked om, at du har udskudt din betaling, med oplysninger om den grund, du valgte.

  • Trin 2: Prøv at finde en løsning

    Du og sælgeren har op til ti dage til at blive enige om en løsning på sagen. Det er vigtigt, at I taler sammen i DBAs meddelelsesdialog, så vi kan se, hvad I har skrevet, hvis du får brug for vores hjælp senere.

    Prisnedsættelse
    Hvis I bliver enige om et prisnedslag, kan I dele pengene mellem jer. Det sker via "Vi har fundet en løsning" på statussiden for handlen, som du kan finde via meddelelsesdialogen med sælger, eller via Min DBA - Fiks færdig.

    Returnering af varen
    Hvis I er enige om, at varen skal returneres, skal I selv bestille returfragt og aftale, hvem der betaler. Desuden skal du fortælle os, hvad I har aftalt via »Vi har fundet en løsning« på statussiden. Her vælger du "Anden løsning".

    Hvis I bliver enige om en returnering, vil købsprisen blive refunderet til dig som køber, når varen er returneret og godkendt af sælger.

Hvad gør jeg, hvis vi ikke bliver enige?

Hvis I ikke når til enighed inden for ti dage, kan betalingen stoppes via "Vi har brug for hjælp fra kundecenteret" på statussiden, og DBA vil afgøre sagen. Samtidig skal du oplyse os om din holdning til købers reklamation og sende os eventuel dokumentation. DBA kan afgøre sagen fra det tidspunkt, hvor betalingen er stoppet. Vi vil herefter kontakte dig på den e-mail, der er registreret i transaktionen, og det er derfor vigtigt, at du tjekker din indbakke.

Særligt om kopivarer og hælervarer
Hvis du har mistanke om, at varen er forfalsket eller stjålet, skal dette verificeres af en uafhængig tredjepart. Det skal tydeligt fremgå, at det er varen i den pågældende handel, der er blevet vurderet.

Frist for indsendelse af dokumentation

Alle relevante oplysninger og dokumentation skal indsendes, når betalingen stoppes. Som hovedregel tager vi ikke hensyn til indsendte oplysninger eller dokumentation, medmindre vi beder om det. Du er i så fald forpligtet til at opfylde de krav og frister, som DBA stiller. Hvis betalingen stoppes, og DBA afgør sagen, og du ikke har givet sælgeren besked, kan det være grund til at udbetale pengene til sælgeren.

Hvad baserer DBA sin afgørelse på?

Vi træffer en afgørelse på baggrund af følgende oplysninger:

  • Sælger er ansvarlig for, at annoncen indeholder korrekte oplysninger om varen, og det tager vi hensyn til, når vi vurderer klagen.

  • Vi lægger vægt på, hvilke undersøgelser du har foretaget forud for aftalens indgåelse, da du som køber er forpligtet til at sætte dig ind i indholdet af sælgers annonce, samt stille spørgsmål til sælger, hvis der er oplysninger, som er uklare eller som er væsentlige for aftalen.

  • Iht. DBAs brugervilkår har vi adgang til meddelelsesdialogen mellem dig og sælger, og relevant indhold vil blive taget i betragtning ved behandling af registrerede klager.

  • Når betalingen er stoppet, vil DBA behandle og afgøre sagen løbende. Vi vil da tage stilling til de indsendte oplysninger og dokumentation, og vi vil som udgangspunkt ikke tage hensyn til oplysninger og dokumentation, der er indsendt efterfølgende, medmindre vi beder om det. Du er herefter forpligtet til at opfylde de krav og frister, som DBA stiller.

Praktiske oplysninger

  • Dokumentation

    Parterne er forpligtet til at overholde vores krav til dokumentation i sagen. Dokumentationen skal tydeligt vise uoverensstemmelsen og gøre det klart, at det er varen i den pågældende handel, der er vist i dokumentationen.

    DBA kan som hovedregel ikke vurdere afvigelser, der ikke kan dokumenteres med foto, video eller tekst, eller som kræver specialiseret viden om varen, medmindre vi modtager dokumentation og/eller en vurdering fra en uafhængig tredjepart. Eksempler på dette er funktionsfejl eller mistanke om, at varen er falsk.

  • Behandlingstid

    Hvis betalingen stoppes, vil DBA behandle og afgøre sagen løbende og kontakte dig hurtigst muligt. Den samlede sagsbehandlingstid kan variere fra sag til sag. Vi kontakter dig på den e-mailadresse, der er registreret på handlen, og al dialog fra DBA vil foregå på denne e-mailadresse.

Vi håber, at dette løses på den bedst mulige måde!
Du kan læse mere om vilkårene for brug af Fiks færdig her.

Med venlig hilsen,
Teamet på DBA

Relaterede artikler

  • Fiks færdig - Sådan fungerer det
  • Fiks færdig – Spørgsmål & Svar
  • Varer fra Temu, Wish og Shein
  • Fiks færdig: Problemer med varen - Sælgers vejledning
  • Fiks færdig - Problemer med fragt

For virksomheder

DBA Boost Bannerannoncering

DBA

Kontakt DBA Karriere DBA Guide

Privatliv

Privatlivspolitik

Support

Hjælpecenter Tryg handel Brugervilkår Annonceregler

Indholdet er beskyttet i henhold til lov om ophavsret. Regelmæssig, systematisk eller kontinuerlig indsamling, opbevaring, indeksering, distribution og enhver anden form for kompilering af data er ikke tilladt uden udtrykkelig, skriftlig tilladelse fra DBA.

© 2009 - 2025 DBA

En del af Vend
DBA er en del af Vend. Vend er ansvarlig for dine data på denne side. Læs mere